۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۶۰۰۲۲۶
تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

واکاوی بیانیه گام دوم انقلاب | مسؤولان به جای اروپا به توان داخلی تکیه کنند

واکاوی بیانیه گام دوم انقلاب | مسؤولان به جای اروپا به توان داخلی تکیه کنند
ایزدی ایستادگی در برابر قلدران و مستکبران را یکی از دلایل حیات و بقای انقلاب دانست و گفت: مسؤولان به جای نگاه اروپامحوری به توان داخلی نگاه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فواد ایزدی تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی، امروز در نشست تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب که در پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با موضوع بخش سیاست خارجی متن گام دوم انقلاب به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در بخش‌های مختلفی از متن کلمه دشمن به کار رفته و صحبت از تقابلی شده که بین ایران و بعضی از کشورهای غربی به خصوص آمریکا وجود دارد.

وی افزود: تقابلی که بین ایران و غرب وجود دارد یک مسأله جدید نیست شاید در سده‌های گذشته اولین درگیری که ایران با غربیها داشته به سال 1507 میلادی زمانی که پرتغالی‌ها جزیره هرمز را در خلیج فارس اشغال کردند، برمی‌گردد، 6 سال قبل از آن تاریخ سلسه صفویه به قدرت رسیده بود و 115 سال طول کشید که صفوی‌ها، پرتغالی‌ها را از سرزمین ایران بیرون کنند.

ایزدی ادامه داد: شاید اگر دولت صفویه در آن زمان تصمیم دفاع از ایران را نمی‌گرفت اتفاقی که برای بخش‌هایی از آفریقا افتاد برای ایران نیز رقم می‌خورد. از این جهت نوع نگاه رهبران ایران در طول تاریخ و رهبران معاصر ایران به غرب مورد توجه است، نوع حکومتی که در ایران مستقر بوده به تعامل و تقابلی که با غرب داشته، برمی‌گردد.

تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با توجه به این که بیانیه گام دوم نوشته رهبر معظم انقلاب است و متن یک سخنرانی نیست، مشخص است که معظم‌له روی آن کار کردند و مورد تفکر، تمرکز، مرور و بازبینی توسط ایشان قرار گرفته است، از این جهت این بیانیه سند بسیار خوبی از نظریه و شناخت رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع تعامل و تقابل با غرب است.

وی بیان داشت: با توجه به نزدیک بودن افکار و نظرات رهبر معظم انقلاب به افکار و نظرات امام راحل و پیروی که ایشان از حضرت امام داشتند، بیانیه گام دوم می‌تواند متن بسیار قابل توجهی برای شناخت دیدگاه انقلاب اسلامی در خصوص جایگاه انقلاب در دنیا و نسبت آن با غرب باشد.

ایزدی در ادامه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای متن جمله مهمی دارند که به آن اشاره می‌کنم «انقلاب ملت ایران جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت تقابل دو گانه اسلام و استکبار پدیده برجسته جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد».

تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: این جمله معنای بلندی دارد کشوری که در آن سالها 36 میلیون جمعیت داشت و جزء کشورهای درجه چندم جهان بود، کشوری که قدرت و نفوذی از خود نداشت تا جایی که چند سال قبل از انقلاب بخشی از خاک خود به نام بحرین را از دست داده بود، این که ایران توانسته بود در آن شرایط قطب جدیدی در دنیا ایجاد کند مسأله بسیار حائز اهمیتی است.

وی افزود: این که ایران رهبری اسلام را بر عهده دارد و جبهه‌ای در مقابل استکبار ایجاد کرده و در حین این تقابل یکی از قطب‌های استکبار جهانی چون شوروی سقوط کرده و حذف شده است مسأله کمی نیست بلکه بسیار مهم است و به این معناست که جهان سه قطبی به جهان دو قطبی تبدیل شده است.

ایزدی ادامه داد: از سویی نگاه امیدوارانه ملت‌های زیر ستم و جریان‌های آزادی‌خواه جهان و برخی دولت‌های مایل به استقلال و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم بدان دوخته شد، بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله انقلاب فرعون‌های در بستر راحت آرمیده را بیدار کرد، دشمنی‌ها با همه شدت آغاز شد؛ بر اساس این متن انقلاب اسلامی نه تنها در ایران، منطقه غرب آسیا و آسیا را متحول ساخت بلکه در کل دنیا تحول ایجاد کرد.

تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی گفت: متاسفانه در کشور نگاه‌هایی وجود دارد که با این نگاه در تعارض است و این نگاه را قبول ندارد، اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر راجع به این پاراگراف از بیانیه گام دوم بنگریم برخی اسناد مرتبط با این موضوع در اثبات نگاه مذکور به کار می‌آید، یکی از این اسناد را بیان می‌کنم.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا در حال افول اقتصادی و سیاسی است، گفت: انقلاب اسلامی به شدت به اصول خود پایبند و در مرزبندی با دشمن به شدت حساس است، در این متن به این نکته اشاره شده که انقلاب اسلامی نیازی به رجوع به آمریکا ندارد. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا بیش از 50 درصد اقتصاد جهان را اداره می کردند و امروز تنها 15 درصد اقتصاد جهان را مدیریت می کند.

تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی درباره اهمیت مرزبندی با دشمن، عنوان کرد: انقلاب اسلامی می تواند قطب قدرت جهان شود. ایران هرگز کدخدا بودن آمریکا را قبول ندارد. سیاست ایران بر عکس دشمنان حمایت از مستضعفان بوده است. امروز پرچم ایران در مرزهای لبنان و سوریه با سرزمین اشغالی فلسطین به اهتزاز درآمده و این بیانگر آن است که مظلومان نیز حامی ایران هستند.

وی افزود: ایستادگی در برابر قلدران و مستکبران یکی از دلایل حیات و بقای انقلاب است. ایران به دلیل نفوذ منطقه ای که دارد دشمن جرات نمی کند حمله نظامی داشته باشد. دشمن می داند اگر به جمهوری اسلامی حمله کند ضربه سنگینی از همپیمانان ایران خواهد خورد. بنابراین با توجه به اقتدار و جایگاه ایران لازم است مسؤولان به جای نگاه اروپامحوری به توان داخلی نگاه کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات